1 af 5
2 af 5
3 af 5
Skibsstødsikring Aggersund
4 af 5
5 af 5
IBF støbning af beton

Skibsstødssikring af Aggersundbroen

Aggersundbroen udgør en livsnerve for beboerne i området - og ud over risikoen for personskade, kan en påsejling have enorme økonomiske konsekvenser, hvis broen ikke er tilstrækkelig beskyttet.
 
For at forebygge en påsejling af broen, er der pumpet ca. 3000 m3 undervandsbeton ned under broen og dermed er der etableret en "skibsstødssikring".
 
De to bropiller omkring Aggersundbroens klap forstærkes ved at sætte spuns omkring pillerne og fylde mellemrummet med beton. Der støbes nedsænket i beton(pumperør) og for at sikre bearbejdlighed i betonen er denne retarderet i ca. 36 timer.
 
Arbejdet er foregået fra 10 til 6 meter under vand. I 1 støbning med ca. 1500 m3 pr. pille 45 m3 / timen fra IBF værket i Hanstholm. Betonen er leveret med 13 biler, og 2 holdsskifte på alle pladser. Støbningerne foregår uafbrudt fra start til slut.
 
IBF har haft ca. 40 mand på projektet, dertil kommer MT Højgaard stillede med ca. 20 mand.
 
Projektleder Dan Harborg Locht fra MT Højgaard fortæller: "Vi fik med IBF den mest optimale løsning. Udover at kunne pumpe direkte fra broen, var det muligt at pumpe helt op til 45 m3 i timen fra en vejbane - hvilket gjorde arbejdet nemmere og billigere. Samarbejdet med IBF har fungeret stort set gnidningsfrit, og IBF har løst opgaven professionelt".